Anda (DE)


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Anda (DE) - Live at MS Stubnitz // 2012-04-28 - Video Select
Sat, 28. Apr 2012
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Anda

Plasticflowerchildren are playing with all their electronic stuff in the conserved moonlight, they are really raging themselves out and at a later time, when the moon has already exploded and its guts have rained down on the world 2.0, everyone is sitting around a black and white campfire, holding marshmallows to the screen. Then like almost everybody knew - somebody gets sentimental again. Maybe because the marshmallows just wont get sticky, maybe because thats the way it always was. Somebody picks up a guitar to hold up the mood and starts strumming with jagged movement. Basically, what you are hearing now is said to sound like AndA. Folk collides with a present, which is thoroughly medialised. Nothing really new, but at least never heard this way. .... Anda uses means of media art to play with traditional stereotypes of a popular music, which is loaded with romantic self-conceptions. As an example of a mass medium this central topic is put in a more global context referring to the sructures of modern communication in general. For instance, one important question is if the emotions that are connected with music are authentic, are already within the listener or if these emotions are reclusively produced by the medium, making the listener a passive consumer. But mostly the content stays abstract and associative. Every produced mood of anda's music is short and fragile. It is contradicted again and again until self-reflexive questions appear behind the often melancholic kitsch within music, concerning the basic character of popmusic and today's ways of communication. .... With the help of various radio sets on stage and live-sampling the current radiobroadcasting becomes part of the music. The seemingly clear division of stage and listenes gets cracked by carrying some programmed cassette recorders as irritating sources of sound into the audience, by letting the circuits and old tube radios cheer for the listeners. Far-reaching musical crossings between and quotes from folk, breakbeat, hip Hop, military marches, Noise, Mainstreampop, etc. refer to the immense spectrum as to the relativity of popculture. Old telephones serve as microphones, various digital freeware syntheziser from the WWW, dictation machines and walkmen, a gong, walkie-talkies, an ukulele, toy-keyboards, a harmonica, etc. serve to produce sound. In the end, you're supposed to hear popmusic, which seems to be regularly sentimental at first impression, but still is able to question itself and its widespread context. --- hinter ANDA versuchen sich marten seedorf und lars kaempf zu verstecken. beide einst studenten der musik in oldenburg und nun in diversen anderen bereichen wie der dokumentarfilmerei, der hausmeisterei, der medienkunst oder der opernbertitelung ttig. ANDa konservieren mondlicht, sind auf du mit ernest rutherford, singen zweistimmig in telefonhrer, sammeln transistoradios. jede stimmung ist definitv, jede stimmung ist kurzzeitig und fragil, aber immer mit grter vehemenz vorgetragen. das ist nie noise, nie popmusik, militrische marschmusik, nie folk, aber immer anda, immer kassettenrecorder, immer wahr. being a simple person. i enjoy simplicity. word. Plastikblumenkinder spielen im konservierten Mondlicht mit all ihrem elektronischen Zeug, toben sich so richtig aus und nachher, wenn der Mond schon explodiert ist und seine Innereien auf die Welt 2.0 hat regnen lassen, sitzt man im Kreis vorm Schwarz-Weien Feuer und hlt sein klebriges Stockbrot vor die Mattscheibe. Und dann wird man doch wieder etwas sentimental, vielleicht weil das Brot einfach nicht gar wird, und irgendjemand will die Stimmung sttzen und schlgt in die Saiten. Was schlielich aus dem Instrument schwingt, soll angeblich AndA sein. Folk trifft auf die durch und durch medialisierte Gegenwart, nichts wirklich neues und doch so noch nie gehrt. .... AndA spielt mit Mitteln der Medienkunst mit den althergebrachten Klischees der romantisch aufgeladenen Popmusik und stellt diese als Beispiel eines Massenmediums in einen globaleren Kontext moderner Kommunikationsstrukturen. Die Inhalte wie z.B. die Frage, ob popmusikalisch vermittelte Emotionen authentisch, im Hrer angelegt sind oder erst durch das Medium selber erzeugt, sozusagen aufgezwungen werden, bleiben abstrakt und assoziativ. Doch ist jede erzeugte Stimmung immer kurzfristig und fragil. Ihr wird wieder und wieder widersprochen - bis sich hinter den so oft melancholischem Popkitsch reflektive Fragen bezglich des Grundcharakters von Popmusik und heutiger Kommunikation stellen. .... Mithilfe diverser Radiogerte auf der Bhne wird das aktuelle Radioprogramm ber Livesampling Bestandteil der Musik. Die klare Auftrennung zwischen Bhne und den Zuhrern wird aufgebrochen, indem Kassettenrekorder als vorprogrammierte Klangquellen ins Publikum getragen werden, indem die Menschen vor der Bhne aus den warm klingenden Boxen alter Rhrenradios selbst beklatscht werden. Durch weit ausholende musikalische Kreuzungen mit und Zitaten aus Folk, Breakbeat, Hip Hop, militrischer Marschmusik, Noise, Mainstreampop, etc. wird das Spektrum wie die Relativitt popmusikalischer Kultur thematisiert. Alte Telefone dienen als Mikrofon, diverse digitale Freeware Syntheziser aus dem Internet, sowie Diktiergert, Essensgong, Walkie-Talkies, Ukulele, Kinderkeyboards, die Mundharmonika, etc. dienen zur Klangerzeugung. Resultat sind auf den ersten Hreindruck oft sentimental scheinende Popmusikkonzerte, die sich und den Kontext, in dem sie passieren be- und hinterfragen.

Origin

Oldenburg / Germany

Style

Electro, Experimental, Folk

Members

Marten Seedorf
Lars Kaempf

Web

www.anda-music.de/
www.myspace.com/andamusic

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